Alla inlägg under juni 2015

Av Cecilia Ekelund - 30 juni 2015 18:31



Den den här drycken har blivit min nya favoritdryck nu när jag inte dricker alkoholhaltiga drycker. 


Blåbär 100% är en dryck med spännande smak, helt fri från tillsatser. Blåbär 100% är rik på syror och tanniner, egenskaper som gör den perfekt som alkoholfritt alternativ till rödvin. Blåbär 100% smakar allra bäst ur vinglas, och lufta gärna en stund innan servering.


Blåbär 100% är dock ganska dyr men enligt http://www.saxhyttegubben.se/blabar-100/index.php innehåller varje flaska Blåbär 100% 33 cl dryck, vilket motsvarar saften från drygt 2.300 blåbär. 

Av Cecilia Ekelund - 30 juni 2015 17:00

Idag när solen äntligen kom fram har jag fixat på balkongen. Jag har bland annat planterat om mina chiliväxter.

Jag har även vågat mig på ett experiment. Jag fick tips av min kompis Sophia att man kunde lägga en skiva av en tomat i en kruka, täcka med jord och sedan vattna. Detta ska tydligen kunna växa och bli en tomatplanta. Jag får helt enkelt vänta och se.

Av Cecilia Ekelund - 30 juni 2015 07:45

Igår var vi sugna på fisk- och skaldjurspasta. Vi brukar alltid laga en sås med vitt vin, torsk, lax och skaldjur. Dock hade vi inget vin hemma och vi hittade detta recept på ICA.se

Ingredienser till 4 portioner:
4 port spaghetti
250 g broccoli
1 burk kräftstjärtar i lake (ā 360 g)
1/2 purjolök
2 msk olja
2 1/2 dl vispgrädde
1 dl kräft lag (från kräftorna)
1 msk maizena majsstärkelse
300 g frysta torsk- och laxtärningar
salt och peppar
1/2 ask persilja
1/2 citron

Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen. Dela broccolin i småbuketter och koka den med pastan när 1 minut återstår av koktiden.
Häll av kräftorna och spara lagen. Skölj och strimla purjon. Fräs den mjuk i hälften av oljan i en kastrull. Tillsätt grädde och kräftlag och koka upp. Red av såsen med majsstärkelse utrörd i lite vatten och låt koka några minuter.
Lägg ner den frysta fisken och låt den sjuda ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.
Hacka persiljan och skär citronen i klyftor.
Blanda pastan med såsen, persiljan och kräftstjärtarna. Servera med citronklyftor.

Av Cecilia Ekelund - 29 juni 2015 18:10

I helgen när jag var hos min bror och Kajsa i Göteborg lagade vi fisktacos. Det kommer jag absolut att göra igen.

Att ha i sin taco:
hackad tomat,
hackad gurka,
avokado skuren i småbitar,
mangol,
koriander,
Riven ost
Inlagd rödlök (tunt skivade rödlökar, 1 lime, 1 tsk honung och lite hackad chili. Blanda alla ingredienser och servera)
Någon trevlig sås. Vi hade hemmagjord majonäs med chili och vitlök.

Vi valde även att ha vanliga tortillabröd.

Som fisk valde vi att steka och panera pangasius men man kan även ha torsk eller någon annan vit fisk.

Man kan göra lite vad man känner för men vår taco blev riktigt god!

Lycka till!

Av Cecilia Ekelund - 28 juni 2015 18:44

I slutet av april när jag var i Göteborg fick jag några chilifrön av min kompis Olga. Olga är en höjdare på att odla. Hon har en kolonilott och hon går en kurs i hur man självförsörjer sig med grönsaker, frukt m.m

Jag planterade några frön enligt Olgas anvisningar och nu har dem växt en hel del.

Om man tittar riktigt nära kan man se att små chilifrukter är påväg.

Av Cecilia Ekelund - 28 juni 2015 10:26

Jag tycker om att baka bröd. Dock har jag aldrig bakat med surdeg. Nu ska jag göra ett första försök. Satte en surdegsgrund igår. Jag kan inte garantera att det kommer bli bra men man måste testa! Håll tummarna!

Dag 1:
30 g rågmjöl (rågsikt)
60 g ljummet vatten
1 tsk honung

Blanda alla ingredienserna, häll i en bunke och täck med plastfolié eller i en glasburk med lock. Ställ sedan i rumstemperatur i 4 dagar. Skaka eller rör om, morgon och kväll.

Dag 4, morgon:
100 gr (1 dl) ljummet vatten
90 gr 1 1/2 dl) rågsikt

Tillsätt vatten och rågsikt till surdegen, rör om och låt stå.

Kväll:
100 gr (1 dl) ljummet vatten
90 gr 1 1/2 dl) rågsikt

Nu bör din surdeg vara redo för att kunna tillsättas i baket. Om jäsprocessen inte kommit igång, låt stå i 12 h till innan du fortsätter.

Dag 5:
Om surdegen nu rest sig ordentligt och har en konsistens som chokladmousse är din surdegsgrund klar. Nu är det bara att börja baka ett bröd. Vilket bröd jag ska baka om några dagar har jag inte bestämt mig för. Jag återkommer!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Här skriver jag om det jag anser vara god mat, bak och dryck. Här finns recept, tips och en del tankar om mat.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards