Alla inlägg under juli 2015

Av Cecilia Ekelund - 17 juli 2015 19:11

Det blir inte mycket mat lagad nu under semestern. Vi äter mycket ute eller hemma hos andra. Men vi var på bröllop förra helgen och jag tog några kort på kakorna vi åt:

Av Cecilia Ekelund - 4 juli 2015 14:05

 

Igår var det en helt otroligt skön sommarkväll. Vi hade kompisar på besök från Stockholm och satt ute till långt efter midnatt på balkongen. Vi åt förrätt, huvudrätt och en somrig efterrätt som blev riktigt lyckad. 


4 glas: 

4 dl vaniljyoghurt 

3 dl grädde 

6 chokladkakor (jag använde mig av Marabou mörk choklad cookies) 

hallon och blåbär 


Vispa samman yoghurt och grädde till en tjock kräm. Låt stå svalt. Grovkrossa kakorna och fördela i glasen. Varva sedan bären och krämen. Avsluta med bär och servera genast! 


(Bilden är lånad) 


Av Cecilia Ekelund - 1 juli 2015 18:55

Brödet smakade bra men jäste kanske inte så mycket som jag hade hoppats. Får testa att göra mer surdegsbröd på min surdegsgrund nästa vecka.

Av Cecilia Ekelund - 1 juli 2015 16:06

Nu har jag mitt surdeg i ugnen och jag håller fortfarande tummarna för att det ska lyckas. Än så länge ser det ganska platt ut. Jag har valt att göra ett surdeg från min favoritbok: Enklare bröd av Martin Johansson.

Första kvällen efter att surdegsgrunden var klar blandade jag 2 msk surdegsgrund
1 1/2 dl rågmjöl
1 1/2 dl ljummet vatten.
Jag täckte bunken med plastfolie och lät stå över natten.

På morgonen tillsatte jag 2 1/2 dl ljummet vatten, 7 1/2 dl rågsikt och 2 tsk salt till surdegen. Sedan lät jag detta vila i 45 min.

Vila och Vika. Doppa handen i vatten och ta sedan tag i degens kant med ena handen. Dra ut degen en aning och vik den mot mitten. Ta ett nytt tag, dra i degen och vik på nytt. Fortsätt tills du kommit varvet runt. Detta momentet gör du tre gånger med 45 min mellan. När du gjort det för tredje gången låter du den jäsa 1 1/2 timme.
Jag begav mig till stranden efter vika och vila processen. Tråkigt att sitta inne och vänta en sådan fin dag.

När jag kom hem igen la jag rågmjöl på en bakhandduk. Skrapade försiktigt degen ur bunken, drog ut degen till en kvadrat och vek degens kanter mot mitten.

Jag vände sedan degen så att skarven hamnade ner. Vek ihop handduken och lät den jäsa 1 1/2 timme.

Nu står brödet i mitten av ugnen på 250 grader. I nedre delen av ugnen står också en plåt. Jag la några isbitar på plåten när jag satte in brödet.
Brödet ska vara inne 35 - 40 min och var 15 min ska man vädra.

Presentation


Här skriver jag om det jag anser vara god mat, bak och dryck. Här finns recept, tips och en del tankar om mat.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards