Alla inlägg under oktober 2015

Av Cecilia Ekelund - 31 oktober 2015 09:25

Brysselkex är goda små kakor som passar bra till fikat. Imorgon är vi några tjejer som ska fixa en babyshower för en kompis och därför har jag passat på att baka dessa små godsaker.

Det här behöver du :
200 gram smör
1 dl strösocker
5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

Garnering :
Ca ½ dl strösocker
Några droppar röd hushållsfärg

GÖR SÅHÄR :
Blanda alla ingredienser i hushållsassistenten eller för hand. Smöret ska vara rumsvarmt! Knåda degen så den blir slät & hård. Lägg i kylskåp ca 1 timme. Blanda strösocker och röd hushållsfärg. Gör rullar av degen och rulla rullarna i sockret.

Skär ca 1cm stjocka skivor & lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Det blir ca 50st småskakor! Grädda ca 8 ? 10min i 175 grader.

Av Cecilia Ekelund - 28 oktober 2015 07:34

3-4 portioner:

500 g fylld pasta av valfri sort. Fungerar också fint med vanlig ofylld om man hellre känner för det.
1 röd chili
Torkad salvia
Färsk oregano
1 msk ljus sirap eller lönnsirap
2 dl eller ca 100 g valnötter
1,5 dl riven parmesan (kan uteslutas)
2 vitlöksklyftor
250 g körsbärstomater
salt
ca 4 msk smör eller olivolja, beroende på smak

Börja med att sätta på pastavatten. Värm en stekpanna till medelvärme och börja rosta valnötterna. När de börjar få färg så häller du i sirapen och låter den stekas in i nötterna. Var försiktig så det inte bränns vid. Lägg dem åt sidan.

Häll i pastan i vattnet. I samma panna som du stekte nötterna, ha i smör eller olja och finhackad vitlök och chili. Låt fräsa på låg värme i några minuter. Ha i oregano, salvian och tomaterna som du först skurit i halvor och låt fräsa med i 2-3 minuter tills pastan är klar. Häll av pastan, men låt lite pastavatten vara kvar. Rör ner i stekpannan med såsen tillsammans med valnötterna, parmesanen och lite extra salvia. Salta, rör om och servera.

Av Cecilia Ekelund - 24 oktober 2015 10:51

När jag fyllde 22 (vilket snart är 7 år sedan) fick jag en pärm av Malin, Olga och Emma som de hade döpt till Cecilias kokbok. De hade skrivit upp några av deras favoritrecept i pärmen och sedan har jag själv fyllt på under årens lopp. Ett av recepten som jag skrev in samma dag jag fick pärmen var "Somrig tagliatelle". Ett vegetariskt recept som jag lagat många gånger.

Så igår blev det "Somrig tagliatelle" på menyn:

Ingredienser:
2-3 Zucchini
6 msk olivolja
3 vitlöksklyftor
3 msk basilika (färsk)
2 röda chilifrukter (beroende på styrka kan man ha fler eller färre)
1-2 lime
2-4 dl grädde
4 msk riven parmesanost
Salt och peppar

1. Hyvla zucchinin med en osthyvel.
2. Hetta upp oljan i en större stekpanna och fräs vitlöken i 30 sekunder.
3. Stek den hyvlade zucchinin i 5 - 7 minuter.
4. Rör ner basilika, hackad chili, pressad limesaft, grädde och den rivna osten. Salta och peppra.
Håll värmen svag.
5. Koka pastan i saltat vatten.
Klar!

Presentation


Här skriver jag om det jag anser vara god mat, bak och dryck. Här finns recept, tips och en del tankar om mat.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards