Alla inlägg under januari 2016

Av Cecilia Ekelund - 19 januari 2016 14:12

Erik och jag testade ett italienskt recept i söndags. Det smakade verkligen Italien och hur maten smakar i Rom. Jag gissar på att det var osten blandat med tomterna som gjorde att det blev den goda smaken. Erik gjorde receptet med bacon och jag med vegetariskt bacon.

400 g spaghetti
140 g bacon eller vegetariskt bacon
400 g hela konserverade tomater
1 liten chili
1,5 dl pecorino, färskriven
olivolja
salt

Skär baconet i strimlor och skär tomaterna i små bitar.

Hetta upp olivolja i en stor stekpanna och stek baconet i ca 5 minuter.

Tillsätt tomater och chilin och låt såsen puttra i ytterligare ca 10 minuter. Rör om då och då.

Koka spaghettin, al dente, i rikligt med saltat vatten. Häll av vattnet och låt spaghettin rinna av i ett durkslag.

Skaka av vattnet snabbt och noga.
Häll över spaghettin i pannan med såsen, blanda noga men försiktigt. Strö över riven pecorino och smaka av med salt.

Av Cecilia Ekelund - 14 januari 2016 20:03

Ingredienser:
1 ½ dl filmjölk
½ dl flytande smör, rapsolja och oliv (jag blandade lite flytande smör, rapsolja och olivolja i ett dl-mått)
1 ½ dl riven smakrik ost (jag tog en julost som vi inte hade ätit upp)
1 ägg
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 ½ tsk bakpulver
2 krm salt

Dekorering:
Flingsalt

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°.
Rör samman samtliga ingredienser.
Klicka eller spritsa ut smeten i muffinsformar. Strö över lite flingsalt.
Grädda i mitten av ugnen 15- 18 minuter.
Servera muffinsen ljumma som de är eller tillsammans med t ex Bregott.

Av Cecilia Ekelund - 6 januari 2016 13:37

Gjorde en vegetarisk paj häromdagen:

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 gramsmör
1 msk grädde
1 msk vatten
1 st äggula

Fyllning:
1 st broccoli
8 st färska champinjoner
10 st små bitar fetaost
8 st cocktailtomater (16 st halvor)
8 st små bitar fryst hackad spenat
150 gram riven ost
3 st ägg
2.5 dl grädde
1 tsk salt
1 krm

Gör så här:
1. Blanda ihop degen och låt stå kallt i 1 timme.
2. Tryck ut degen i en form och låt stå kallt ytterligare 15 min.
3. Stick några små hål i degen med en gaffel.
4. Täck formen med aluminiumfolie och förgrädda i 225 grader i 15 min. Ta bort folien efter halva tiden.
5. Dela upp broccolin till små buketter, skiva champinjonerna och dela tomaterna. Lägg alla grönsakerna i pajskalet.
6. Vispa ihop ägg och grädde, blanda i ost och kryddor.
7. Häll stanningen över grönsakerna.
8. Grädda mitt i ugnen i 225 grader 30-35 min.

Presentation


Här skriver jag om det jag anser vara god mat, bak och dryck. Här finns recept, tips och en del tankar om mat.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards